Patrycja Orzechowska
← powrót do listy artystówgatunki powiązane z artystą: malarstwo, instalacje, fotografia, nowe media, inne
Patrycja Orzechowska urodziła się w 1974 roku w Bydgoszczy.
Zajmuje się fotografią, grafiką użytkową, instalacją, filmem i ilustracją książkową
Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w latach 1994-2000. Uzyskała dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Malarstwa i Grafiki w pracowni prof. Jerzego Krechowicza. Następnie uczęszczała na Interdyscyplinarne Studia Doktoranckie, na Wydziale Komunikacji Multimedialnej, Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Mieszka i pracuje w Gdańsku.
www.patrycjaorzechowska.com
Stypendia:
1997/1998 _ stypendium Ministra Kultury i Sztuki
2001/2002 _ stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
2004 _ stypendium Ministerstwa Kultury
2004 _ stypendium Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku
2005 _ stypendium Prezydenta Miasta Gdańska
2008 _ stypendium Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku
2009 _ stypendium Prezydenta Miasta Gdańska
2009 _ stypendium Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku
2010 _ stypendium Ministerstwa Kultury
2010 _ stypendium Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku
2011 _ stypendium Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku
2012 _ stypendium Prezydenta Miasta Gdańska (Fundusz Mobilności)
2014 _ stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
2014 _ stypendium Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku
2016 _ stypendium Prezydenta Miasta Gdańska
2016 _ stypendium Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku
Warsztaty i rezydencje:
2006 Reproducing the past – warsztaty towarzyszące wystawie Ewy Partum Legalność przestrzeni w ISW, Modelarnia, Gdańsk
2012 A-i-R, Metropolis. Nowa Ikonografia Śląska, Muzeum Śląskie, Katowice
2012 Telling the Baltic, warsztaty towarzyszące wystawie, Muzeum Regionalne Blekinge, Karlskrona, Szwecja
2012 A-i-R, Stypendium Miasta Brema, Brema (Niemcy)
2013 Storyrepelling – creating counter narrative, warsztaty, LOCIS 2013, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu
2017 prowdzenie warsztatów Kolektywizacja – archiwa, Miesiąc Fotografii, Mińsk, Białoruś
2017 A-I-R, Muzeum Otwarte – edukacja w działaniu, POLIN Muzeum Historii Żydów Polskich, Warszawa
Wybrane wystawy indywidualne:
1999 "Mapa", Nadbałtyckie Centrum Kultury, Gdańsk
2000 "Przysłony", Galeria FF, Łódź
2002 fotografie, Galeria STS, Sopot
2003 fotografie, Galeria Pusta, Katowice; "Fantomy (lunatypia)", Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa
2004 "NOS DUO (lunatypia)", PGS, Sopot
2005 "NOS DUO / Fantomy (lunatypie)", Galeria Sztuki Wozownia, Toruń, Galeria Miejska Arsenał; wystawa towarzysząca IV Biennale Fotografii, Poznań; "(sur)real", LEE Ka-sing Gallery, Toronto (Kanada); fotografie, Instytut Polski w Sofii (Bułgaria)
2006 "Gabinet", wystawa indywidualna w ramach Miesiąca Fotografii, Kraków oraz wystawa indywidualna w ramach Warszawskiego Festiwalu Fotografii, Galeria Wizytująca, Warszawa; "3 pokoje"(z Emilią Orzechowską), CSW Łaźnia, Gdańsk
2007 "Gabinet / Sur(reality)", wystawa w ramach Festiwalu Fotografii CONTACT, Indexg Gallery, Toronto (Kanada)
2008 wystawa fotografii, Galeria Platan (Instytut Polski), Budapeszt (Węgry); "Bez tytułu", w ramach festiwalu Transfotografia, Galeria Pionova, Gdańsk; "Bez tytułu", wystawa towarzysząca Foto Festiwalowi, Muzeum Kinematografii, Łódź
2009 "Ustawienia/ćwiczenia", Gdańska Galeria Fotografii, Gdańsk; "Bez tytułu", w ramach festiwalu Transphotograpiques, Maison Photo, Lille (Francja)
2012 "Greetings from Eternity", Galeria Żak, Gdańsk
2013 "HOMEBODY", Gdańska Galeria Miejska, Gdańsk
2014 "Ciało w formie", CSW Kronika, Bytom; "Miłość i Medycyna. Antologia", Muzeum Śląskie, Katowice
Wybrane wystawy zbiorowe:
1999 "BaltLine", Klaipeda (Litwa); BP Young European Artists, Paryż (Francja)
2001 "Archipelag"–6. Internationale Fototage Herten, Herten (Niemcy); "Medium jako medium"–fotografia gdańskiej ASP, PGS, Sopot
2002/2003 "Wokół dekady – fotografia polska lat 90", Muzeum Sztuki, Galeria FF, Łódź; Muzeum Narodowe, Wrocław; Galeria Pusta, Katowice; BWA, Bielsko-Biała
2005 "V/1 Supermarket Sztuki" – Pierwsze Biennale Młodej Sztuki Europejskiej, Warszawa
2006 "XX wiek w Fotografii Polskiej z Kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi", The Shoto Museum of Art, Tokio; Niigata City Art Museum, Niigata (Japonia)
2008 2nd Print Biennial Now Art "Now Future. Present Time", Centrum Sztuki Współczesnej, Wilno (Litwa)
2009 "Towards Confluence", Higher Institute for Fine Arts (HISK), Gandawa (Belgia)
2010 "736km", Gdańsk, Brzyskorzystewko, Lwówek Śląski, Pańska Skała, Praga
2011 "Parkowanie – Smakowanie", Park Oliwski, Gdańsk; "Crossactions: Urban Tales", projekt w przestrzeni publicznej, Sopot
2012 Narracje 4. "Art thou gone, beloved ghost?" – instalacje i interwencje w przestrzeni publicznej, Gdańsk; "Telling the Baltic", CSW Łaźnia, Gdańsk, Polska, Muzeum Regionalne Blekinge, Karlskrona (Szwecja); "The Combet Thunderclap", Vesch, Wiedeń (Austria)
2013 "Please Call Stella!", Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń, Polska; "Telling the Baltic", Centrum Komunikacji Kulturalnej, Klajpeda (Litwa), Narodowe Centrum Sztuki Współczesnej, Kaliningrad (Rosja), Kunsthalle Rostock, Rostock (Niemcy)
2014 "Plica polonica", CSW Kronika, Bytom; "wydźwięki" – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Dźwiękowej, Galeria EL, Elbląg; "Streetwaves", Wyspa Sobieszewska, Gdańsk
2015 "Projekt Metropolis", Muzeum Śąskie, Katowice
inne:
2010 HAVE A NICE HELL – performance exhibistyczny, premiera Galeria Pionova, Gdańsk
2010 le sni – spektakl multimedialny, Sanatorium Leśnik, Sopot
2006 mural Szczęśliwi, którzy idą do pracy. Szczęśliwi, którzy wracają do domu., Mobile Studios, Gdańsk
2005 billboard SZTUKA NA MARGINESIE, NA MARGINESIE SZTUKI, Galeria Zewnętrzna AMS, Sopot
2004 ABSENCE, Galeria Zewnętrzna AMS, Sopot
recenzje:
W ramach rezydencji w Muzeum POLIN Patrycja Orzechowska stworzyła unikatową publikację, która zawiera obrazy darów z kolekcji instytucji, utrwalone w szczególny sposób. Wybrane przez artystkę we współpracy z Działem Zbiorów obiekty – osobiste pamiątki i historie – zostały bezpośrednio naświetlone na materiale światłoczułym. Jej praca jest nie tylko szczególnym wglądem w wielopokoleniowe historie ukryte w tych przedmiotach, ale także niepozbawioną potencjału krytycznego analizą pamięci społecznej. (...)
http://www.polin.pl/pl/patrycja-orzechowska-20-lutego-12-marca-2017
Kinderturnen to seria prac wykonanych ze zdjęć pochodzących ze znalezionego podręcznika Gimnastyka dziecięcej. Zbiór ćwiczeń w fotografiach, ilustrujący zastosowanie przyrządów i przyborów gimnastycznych w przedszkolu, wydanego w 1959 roku, a w oryginale noszącego właśnie tytuł Kinderturnen. Wycięte zdjęcia dzieci (nota bene modelami były dzieci niemieckiego sierocińca) w rozmaitych gimnastycznych pozycjach artystka umieszcza w wykreowanych przestrzeniach. Układa je, multiplikuje, kompiluje z nich struktury geometryczne, często sprawiające wrażenie figur trójwymiarowych, stworzonych z linii albo czarnych okręgów. Mają one albo czysto abstrakcyjny charakter, albo wręcz przeciwnie tworzą konkretne słowa takie jak HOME czy HAUS. (...)
https://magazynszum.pl/patrycja-orzechowska-w-gdanskiej-galerii-miejskiej/
Projekty, które realizuje wychodzą poza ściany galerii. W przestrzeni publicznej paradoksalnie zaznacza swoją obecność i obszar działań poprzez nieobecność ("Absence", 2004). Do aktywności artystycznej zaprasza również przechodniów ("Szczęśliwi, którzy idą do pracy. Szczęśliwi, którzy wracają do domu", 2006), których sylwetki uwiecznia na muralu. W tym dziele porusza temat luksusu i szczęścia, jakim jest posiadanie pracy, na które nie każdego stać. Tkankę miejską zagospodarowuje także w późniejszych realizacjach, jak chociażby "Sculptures just now!" (2010), gdzie w różnych miejscach Gdańska pojawiły się "żywe rzeźby" (w tych rolach: Larysa Grabińska, Tatiana Kamieniecka, Honorata Martin, Emilia Orzechowska, Maja Witkowska), o których mówi:
"W ramę architektury przenikającej się z naturalnym krajobrazem wpisałam sylwetkę człowieka, który swoją naturalną i nienaturalną pozą podkreśla i uwypukla różne strony zastanej przestrzeni. Interesują mnie anomalie, 'żarty architektoniczne' i 'wybryki natury'. Inspiracją do projektu są zarówno mimowie, którzy corocznie w okresie letnim pojawiają się na 'turystycznych' ulicach większych miast jak i jednominutowe rzeźby Erwina Wurma".
Do innego słynnego twórcy nawiązuje w projekcie "Moje małe szybki". Wykorzystuje gotowe produkty (ready-mades), którym nadaje artystyczne znaczenie, podobnie jak czynił to Marcel Duchamp.
"W swojej pracy zastosowałam zabieg odwrotny do duchampowskiego, używając gotowych rzeczy (fragmentów innych prac) chciałam je 'odczarować' ponownie czyniąc je tym czym w rzeczywistości są" – wyjaśnia artystka.
Ekspresję przestrzeni wykorzystuje również w celu podkreślenia cielesności, także natury przedmiotów i organizmów. Pewne podsumowanie tego aspektu twórczości Orzechowskiej stanowi wystawa "Ciało w formie" prezentowana w Centrum Sztuki Współczesnej "Kronika" w Bytomiu, na którą złożyły się: wybór kolaży z cyklu "Kinderturnen" (2012-2013), seria fotografii "Homebody" (2013), instalacje "Szkielety" (2009-2014), "Ściana" (2013) oraz "Phallus indusiatus" (2014). Poszczególne prace tworzą eklektyczny, dość groteskowy obraz domu o tekturowych ścianach, gdzie dzieci spędzają czas na gimnastyce, a na parapecie znajdują się trujące grzyby. Przedmioty łączą harmonię z chaosem, niebezpieczeństwo z przyjemnością.
https://culture.pl/pl/tworca/patrycja-orzechowska
żródła:
Krzysztof Jurecki, Muzeum Sztuki w Łodzi, kwiecień 2004; akt. AW, lipiec 2015.
https://culture.pl/pl/tworca/patrycja-orzechowska
www.patrycjaorzechowska.com
zdjęcia prac pochodzą z: http://www.patrycjaorzechowska.com
Miłość i Medycyna. Antologia 48 par slajdów + fotoplastikon + mulaż | 1864-2014
Szkielety | instalacja | wymiary zmienne | 2009 | Survival | Pawilon Czterech Kopuł | Wrocław
Księżycówka miejsce, instalacja, wystawa | 2015 Pijany statek I | instalacja | lustra, szybki, naparstki, alkohol