logo vivaoliva

projekt realizowany przez
Fundację Wspólnota Gdańska

logo wspólnota gdańska

Skarby Oliwian

skarby oliwian

Wesprzyj nas 1,5%

Jesteśmy Organizacją Pożytku Publicznego. Wesprzyj kulturę i sztukę przekazując 1,5% podatku:
KRS 0000286430

Podsumowanie roku 2023 - kliknij tutaj, aby zobaczyć

Podsumowanie roku 2022 - kliknij tutaj, aby zobaczyć

Dokumenty informacyjne

wydarzenie


POCZTÓWKA DŹWIĘKOWA - OLIWA - MARCIN EMITER DYMITER

organizator: Biblioteka Oliwska, Filia nr 2 WiMBP
kiedy? rozpoczyna się 2012.11.23 kończy 2012.11.24, 17:00 - 18:00
gdzie? piątek, godz. 17:00, Biblioteka Oliwska, Gdańsk Oliwa, ul. Opata Jacka Rybińskiego 9

Pocztówki dźwiękowe-Oliwa

wymagane zapisy, decyduje kolejność zgłoszeń
ZAPISY: Proszę wysłać e-mail z imieniem i nazwiskiem na adres:
kontakt.emiter@gmail.com

warsztaty dźwiękowe

Koncepcja warsztatów i prowadzenie: Marcin Dymiter

www.emiter.org

Idea

Projekt poświęcony fenomenowi miejsc, wyjątkowych przestrzeni w rozumieniu akustycznym. Dźwięk danego miejsca jest tematem moich działań. Jednocześnie-poprzez wykłady, warsztaty, same realizacje dźwiękowe pragnę przybliżyć ideę field recordingu-nagrań terenowych. Efektem spotkań, wyjazdów badawczych, ma być praca - rodzaj dźwiękowej pocztówki z obserwowanego/ badanego terenu.

Studiowanie  dźwięku przestrzeni miejskiej, przyrody, parków ma oddać dźwiękowy fenomen miejsca. Tematem projektu jest dzielnica Oliwa.  W ramach projektu zostaną przeprowadzone warsztaty dźwiękowe, m.in spacery dźwiękowe, zrealizowane nagrania w terenie oraz przygotowana zostanie specjalna mapa dźwiękowa w postaci strony internetowej.

Realizacje

Moje zainteresowanie otoczeniem dźwiękowym znalazło swój wyraz na autorskich płytach, muzyce do spektakli, warsztatach dźwiękowych w których odnosiłem się do nagrań terenowych.

Płyty które ukazały się w ramach projektu:

"Pocztówki dźwiękowe z Dolnego Miasta"(2008)Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku

"Pocztówki dźwiękowe_Bytom"(2010) wydane przez Centrum Sztuki Współczesnej  Kronika w Bytomiu

"Pocztówki dźwiękowe. Opactwo Benedyktynów w Tyńcu" (2011) Wydane przez Opactwo Benedyktynów w Tyńcu

-Projekt "Pejzaż dźwiękowy Północy"  zrealizowany w ramch stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011) oraz Pocztówki dźwiękowe - Praga (2012) zrealizowane w ramach rezydencji artystycznej ufundowanej przez Fundusz Wyszehradzki.

 

Filozofia działania i konteksty

Idea field recordingu zwiazązana jest z  szerokim widzeniem dźwięku czy też problemów związanych z hałasem w kontekście cywilizacji.  Pomysł użycia gotowych dźwięków czy dźwięków otoczenia sięga do  pocztątków awanagardy: działań futurystów na polu dźwiękowym i ich fascynacji hałasem, zgiełkiem po perforamtywne wystąpienia dadaistów, aż po kompozycje i działania Johna Cage'a - jednego z najważniejszych kompozytorów muzyki XX. wieku.

Po raz pierwszy termin pejzaż dźwiękowy został użyty przez Alvina Luciera w książce " A New Soundscape" (1965). Te idee zapoczątkowały zainteresowanie się dźwiękiem otoczenia w szerokim ujęciu. Ruch zainicjował kanadyjski kompozytor Raymond Murray Schafer, który założył stowarzyszenie World Soundscape Project mające na celu realizację nagrań terenowych, analizę środowisk dźwiękowych oraz edukację. Głównym celem stowarzyszenia była refleksja nad fenomenem dźwięku tak zaniedbywanym w "kulturze obrazu". World Soundscape Project za pomocą ćwiczeń "czyszczenia uszu" (ear cleaning), pragnęli doprowadzić do podniesienia "komeptencji sonologicznej" (sonological competence) w społeczeństwie.

Na podstawie badań, doświadczeń i warsztatów powstała najważniejsza publikacja w dziedzinie ekologii akustycznej "Strojenie świata". Również na tym polu ważny i istotny wkład ma Polska: kompozytor Witold Lutosławski zajął się problemem zanieczyszczenia środowiska dźwiękowego doprowadzając do zapisu dotyczącego prawa do ciszy, który  w 1969 roku uchwaliła rada UNESCO.

W 1993 roku odbyła się pierwsza konferenecja Międzynarodowa na rzecz Ekologii Akustycznej, która zainicjowała ruch, spotkania i sympozja na terenie całego świata (m.in Anglia, Niemcy, Francja, Kanada, Japonia, USA). Także na uczelniach powstają wydziały łączące wiedzę z zakresu akustyki, ekologii,urbanistyki i architektury szukając rozwiązań na rzecz poprawy otoczenia dźwiękowego. Projekt Pocztówki dźwiękowe propaguje i przybliża ideę nagrań terenowych.

 

wróc do góry